„Az Ylla-kiállítás kapcsán bemutatom Ylla életének legfontosabb eseményeit és azokat a meghatározó változásokat, amelyek alakították pályáját és személyiségét, emellett kiemelten foglalkozom kiterjedt kapcsolati hálójával is: családjával, barátaival, szerelmeivel, valamint érdeklődési köreivel és kalandos életútjával. Szó lesz arról is, hogy a folyamatos vándorlás – az egyik országból a másikba költözés és az állandó újrakezdés – milyen hatással volt az életére és munkásságára. Külön figyelmet szentelek Magyarországhoz és a magyarokhoz fűződő kapcsolatainak, valamint annak, hogy milyen szerepet töltött be az állatfotográfia történetében, és milyen hatást gyakorolt a műfaj fejlődésére.” (Németh György)
A korlátozott férőhely miatt az eseményen való részvétel előzetes regisztrációhoz kötött. Regisztrálni a programra az anna.kasztovszky@maimano.hu e-mail címen lehet, a tárgy rovatba kérjük beírni: Tárlatvezetés – március 27.
A résztvevők száma maximum 35 fő.
A tárlatvezetésen a regisztrált látogatók a kiállításra szóló, elővételben vagy aznap váltott kedvezményes vagy teljes árú (diák, nyugdíjas vagy felnőtt) belépőjeggyel, valamint a programokra szóló kiegészítőjeggyel együtt vehetnek részt.
Németh György a Pécsi Tudományegyetemen tanult. Dolgozott a Magyar Fotográfusok Házában, majd szabadúszó akadémiai kutatóként a fotótörténettel kezdett foglalkozni. Kutatásai a 20. századi magyar emigráns fotográfusok diaszpórájára, valamint baráti és szakmai hálózataikra összpontosítanak. Fő érdeklődési területe az 1930-as évek párizsi magyar fotográfusai – köztük André Kertész, Brassaï, Ylla, Nora Dumas és Ergy Landau –, valamint pályafutásuk későbbi alakulása. Jelenleg a Quinnipiac Egyetem kutatója Connecticutban, valamint a Francis F. Dobo Gyűjtemény kurátora.
Az Ylla (1911–1955) néven alkotó Camilla Koffler különleges tehetséggel és szenvedéllyel örökítette meg az állatok világát egyedi és érzékeny módon. Az állatfotózás új műfaját teremtette meg, melynek tárgya az állatok kifejezőereje és személyisége volt. Állatfotói gyermekkönyvekben is megjelentek, többek között a The Sleepy Little Lion (Az álmos kisoroszlán, 11 kiadás hat nyelven) és a Two Little Bears (Két medvebocs, 22 kiadás tizenhárom nyelven) kiadványokban, amelyek a nemzetközi gyermekirodalom klasszikusaivá váltak.
Ylla Bécsben született, Budapesten érettségizett, majd Belgrádban tanult szobrászatot. 1931-től Párizsban folytatta tanulmányait, és itt munkát keresve bukkant a Montparnasse-on található Café du Dôme „magyar asztalára”, ahol magyar anyanyelvű fotográfusok, képzőművészek, szobrászok, építészek és írók látogattak. Itt ismerkedett meg Ergy Landauval, aki retusőrként alkalmazta őt. Landau 1933-ban segített neki megszervezni első kiállítását, aminek sikere és a lapok kedvező kritikái nyomán Ylla hamarosan állatportrékra szakosodó galériát nyitott Párizsban. Kezdetben kutyákat és macskákat fotózott, de nem sokkal később már állatkerteket keresett fel, ahol a közeli képek kedvéért veszélyes vadállatok ketrecébe is bemerészkedett. A második világháború alatt New Yorkba menekült, ahol a semmiből kezdte újraépíteni karrierjét. 1952-ben Ylla három hónapot töltött Kenyában és Ugandában, ahol vadon élő állatokat fotózott természetes élőhelyükön, ez az új és izgalmas tapasztalat pedig fordulópontot jelentett munkásságában.