Hét ingyenesen megtekinthető kiállítással vár a Mai Manó Ház 2026-ban

Claudia Fuggetti Metamorphosis című anyaga 2026 januárig látogatható a Mai Manó Ház – PaperLab Galériában, ahol hét új és izgalmas kiállítással várjuk a fotográfia iránt érdeklődőket, melyek a műfaj sokoldalúságát és mélységét hivatottak bemutatni. A tárlatok minden látogatót különböző szemléletmódokkal, történetekkel és alkotásokkal gazdagítanak, illetve valamennyi kiállítás díjmentesen látogatható, így a PaperLab Galériában mindenki számára elérhetővé válik a kortárs fotográfia sokszínű világa.

A 2026-os év Hajdu Tamás Keleten a helyzet még mindig változatlan című tárlatával indul, amely január végétől márciusig lesz megtekinthető. Hajdu Tamás fotói a kortárs kelet-európai vizuális kultúra markáns lenyomatai. Munkáiban a dokumentarista fotográfia hagyományai keverednek az abszurd iránti érzékenységgel, miközben képei szoros kapcsolatban állnak a posztszocialista térség esztétikai és társadalmi örökségével.

Fotó: © Hajdu Tamás

Kora tavasszal az olasz fotográfus Benedetta Ristori The Wall Remembers Twice című sorozata lesz látható, amelyben a közép- és kelet-európai régió emlékezetének rétegeit vizsgálja, Grúzián és Örményországon keresztül. A fotográfus analóg technikával dolgozik, képein a szovjet múlt nem múzeumi relikviaként, hanem a mindennapok élő szöveteként jelenik meg. Ristori városokat, uszodákat, lakótelepeket és játszótereket fényképez, ahol a történelem nyomai még mindig ott húzódnak a falak repedéseiben. A sorozat egyszerre dokumentatív és költői: „A projekt célja, hogy feltárja e nemzetek múltjának és jelenének viszonyát, és bemutassa, miként formálhatja a múlt a mai világot” – mondja a fotográfus.

Fotó: © Benedetta Ristori: Részlet a The Wall Remembers Twice című sorozatból, 2025

Májustól az ukrán származású fotográfus, Julie Poly Ukrzaliznytsia című, 2017–2019 között készült sorozatát állítjuk ki, mely az ukrán állami vasutak különleges világát tárja fel. A fényképek egyszerre dokumentaristák és stilizáltak: Poly saját elnevezése szerint „pszeudo-dokumentaristaként” állította be a képeket valódi utasok és helyszínek inspirációja alapján. Amikor a sorozat – és az azonos című kötet – először került bemutatásra, Poly új fényt vetett arra, miként ülnek össze a társadalmi rétegek, a közlekedés intézménye és az intim pillanatok egyetlen vagonban. Képei érzékenyen mutatják be azt a párhuzamot, amely a hivatalos infrastruktúra és az alulról szerveződő élet között rejtőzik. „Úgy hiszem, hogy Ukrajnában vonattal közlekedni egy eléggé pikáns élmény. Nincs még egy hely ezen a világon, ahol ennyi félmeztelen ember zötyög egymás mellett a vonaton” – állítja az alkotó.

Fotó: © Julie Poly: Részlet az Ukrzaliznytsia című sorozatból, 2017–2019

A nyarat Francesca Todde IUZZA című projektje indítja a PaperLab Galériában. Todde poétikus és misztikus fotósorozata a különleges, szicíliai származású írónő, Goliarda Sapienza regényei, versei, novellái, levelei és személyes feljegyzései ihletéséből született. A fotográfus a néhány fennmaradt archív portrét kiegészítve, új képeken keresztül idézi meg az írónő univerzumát, életének helyszínein fotózva. Fényképei a szavakat képekké alakítva mesélnek egy intim utazásról a szicíliai tájakon, az Etna vulkáni kövein, barokk palotákon és mitológiai alakokon keresztül. A képekben a valóság és az emlékezet rétegei egymásba olvadnak, miközben a test, a táj és az idő határai elmosódnak. A Goliarda Sapienza gyermekkori becenevét viselő, nagy sikerű fotókönyv 2024-ben jelent meg a Départ pour l'image kiadó gondozásában.

Fotó: © Francesca Todde: Részlet az IUZZA sorozatból, 2017–2024

Augusztus végén Agárdi Attila fotográfus kiállítása, aki mintegy másfél évtizede foglalkozik dagerrotípiák készítésével – a fotográfia születéséhez köthető egyik legösszetettebb és legnagyobb szakmai felkészültséget igénylő eljárással, amely az 1839-es párizsi nyilvánosságra hozatalt követően néhány hónappal Magyarországon is megjelent. A dagerrotípia elsajátítása hosszú, évekig tartó folyamat, amely rendkívüli kitartást, technikai tudást és anyagi ráfordítást kíván. A világon ma mindössze néhány tucat alkotó képes professzionális szinten dolgozni ezzel a technikával. Agárdi – amolyan kortárs alkimistaként – a fotográfia eredetéhez való visszatéréssel a képalkotás materiális és szellemi dimenzióit egyaránt láthatóvá teszi. Felvételei nemcsak a fény nosztalgikus igényű rögzítéséről szólnak, hanem a figyelem és a kézműves tudás időtállóságáról is.

Fotó: © Agárdi Attila

Az ősz Alice Pallot, francia fotográfus Algues Maudites/ Átkozott algák című sorozatával kezdődik a PaperLab Galériában. Pallot a breton partok zöldalgásodásán keresztül vizsgálja az antropocén sérülékeny ökoszisztémáit. Tudósokkal és ökológusokkal együttműködve tárja fel, hogyan hoz létre a szennyezésekből származó tápanyagtöbblet oxigénhiányos, halott zónákat a tengerpartokon. Képei egy olyan világba vezetnek, ahol a szépség és a pusztulás elválaszthatatlanul összefonódik. A művész a tudomány eszközeit – mikroszkópia, mintavétel, laboratóriumi tenyésztés – a fényképezés narratív eszköztárával kapcsolja össze, hogy láthatóvá tegye a szennyezés rejtett mechanizmusait. Fotográfiái egyszerre dokumentálnak és előrevetítenek egy jövőt, amelyben a természet átalakulása alapvetően formálja az emberi lét feltételeit.

Fotó: © Alice Pallot: Részlet az Algues Maudites/ Átkozott algák című sorozatból, 2024

A 2026-os évet Mathias Depardon francia fotográfus átfogó, több éven át készült sorozata zárja a PaperLab Galériában, amely a mai Törökország társadalmi és földrajzi határvidékeit kutatja. A Transanatolia című sorozat portrékon és tájképeken keresztül egy olyan országot vizsgál, amely egyszerre törekszik modernizációra miközben őrzi oszmán örökségének árnyait. Depardon a „Nagy-Törökország” peremterületeire vezet, ahol a történelem törésvonalai és a jelen változásai különös élességgel rajzolódnak ki.

Fotó: © Mathias Depardon: Részlet a Transanatolia című sorozatból

A galéria megtekintéséhez lapozzon!
No items found.

Értesüljön a legfrissebb hírekről!
Iratkozzon fel hírlevelünkre!

No items found.
No items found.
No items found.
No items found.
No items found.
No items found.
No items found.
Mai Manó, a fotográfus
Az épület első gazdája, Mai Manó, császári és királyi udvari fényképész
Kincses Károly: A Mai Manó Ház