2026.01.08. 17:00 – Perenyei Monika művészettörténész záró tárlatvezetése a Mary Ellen Mark: Női sorsok című kiállításon

„Mary Ellen Mark leginkább a kisebbségi és perifériára szoruló egyének és közösségek elkötelezett fotográfusaként ismert, a hosszú távú, esetenként évtizedek alatt megvalósult munkáiból rendezett kiállítások jobbára mély humanizmusa, a fényképezés során megnyilatkozó empátia és a marginalizált társadalmi csoportok érdekképviseletének határozott felvállalása köré szerveződnek. Elvitathatatlanul fontos és érvényes szempontrendszer. A záró tárlatvezetés alapmotívumát azonban mindezen túl, vagy innen, Mary Ellen Mark egy a budapesti kiállításon különösen finom hullámokat keltő gondolata adja: hogyan válhat a fotográfus láthatatlanná, ha egyáltalán? Olyan fogalmak és elképzelések mentén haladunk majd, mint a fénykép tárgyát, illetve alanyát felsértő kamerahasználat helyett a visszahúzódó passzivitás, a kibontakozást segítő kíváncsiság és türelmes figyelem (performativitás), valamint a nézőpont fikcionalizálása: a gyerek-perspektíva kipróbálása. Az alkalom fő témája leginkább a Fotográfiának a természetet és a kultúrát egyesítő örök csodája: mágia, amelynek az Indiai Cirkusz fényképei mintegy allegóriájává válnak.  A budapesti kiállításon látható sorozat Mary Ellen Mark saját bevallása szerint is élete legnagyobb kalandját rejti magában, és az a bűvös erő, ami a vándor mutatványosok képeiből árad nem hagy kétséget e felől. Az indiai bűvészek nyomán a bűvös fotográfus nyomába eredünk.” (Perenyei Monika)

© Mary Ellen Mark: Víziló és artista, Great Rayman Cirkusz, Madras, India, 1989

A kiállításról:

Mary Ellen Mark (1940–2015) a huszadik század második felének megkerülhetetlen amerikai fotóriportere. Egyéni stílusára jellemző az újító szándék, témaválasztásában pedig az összetett élethelyzetek ábrázolása került leginkább pályafutása homlokterébe. A személyiségábrázolásra való törekvés és a különböző marginalizált csoportok életének feldolgozása főként a női társadalom szemszögéből került bemutatásra. Szenvedélyes megfigyelőként egész életművét annak szentelte, hogy a fotográfia és a film eszközeivel feltárja mások sorsának alakulását, megörökítse emberségüket, és azt a szélesebb közönség elé tárja. A kiállítás képei nem csupán Mark pályafutásának mérföldkövei, hanem napjainkra már a történelem részévé váltak: a Ward 81, Indian Circus, Streetwise, The Damm Family, Twins című sorozatai vizuális kultúránk ikonikus darabjai.

A meghívott tárlatvezetőről:

Perenyei Monika 2001-ben diplomázott az ELTE BTK művészettörténet szakán, 2002 és 2006 között a Vadnai Galéria – kortárs művészeti galéria – művészeti vezetője volt. 2018-ban sikeresen megvédte A megtartó tekintet. Thomas Struth Múzeum Fotográfiái és a fotografikus táblakép című PhD disszertációját. Jelenleg az ELTE HTK Művészettörténeti Kutatóintézet főmunkatársa és igazgatója, 2008-tól tól az MTA Pszichiátriai Művészeti Gyűjtemény kurátora, 2013-tól vezetője.

A korlátozott férőhely miatt az eseményen való részvétel előzetes regisztrációhoz kötött. Regisztrálni a programra az anna.kasztovszky@maimano.hu e-mail címen lehet, a tárgy rovatba kérjük beírni: Tárlatvezetés – január 8.

A résztvevők száma maximum 30 fő.

A tárlatvezetésen a regisztrált látogatók a kiállításra szóló, elővételben vagy aznap váltott kedvezményes vagy teljes árú (diák, nyugdíjas vagy felnőtt) belépőjeggyel, valamint a tárlatvezetésre szóló kiegészítőjeggyel együtt vehetnek részt.

Felhívjuk kedves látogatóink figyelmét, hogy a kiállítást 14 év alatti kiskorú személyek kizárólag szülő, vagy gondviselő, illetve a kiskorú felügyeletére jogosult felnőtt kíséretében látogathatják és tekinthetik meg.

Tájékoztatjuk, hogy eseményeinken hang- és képfelvétel készülhet, amelyből a Mai Manó Ház részleteket használhat fel az intézmény programjainak népszerűsítése céljából.

A galéria megtekintéséhez lapozzon!
No items found.

Értesüljön a legfrissebb hírekről!
Iratkozzon fel hírlevelünkre!

No items found.
No items found.
No items found.
No items found.
No items found.
No items found.
Mai Manó, a fotográfus
Az épület első gazdája, Mai Manó, császári és királyi udvari fényképész
Kincses Károly: A Mai Manó Ház