Információk a Frida Kahlo fotógyűjteménye kiállítás hat szekciójáról

A Frida Kahlo fotógyűjteménye című kiállítás az alábbi hat tematikus egységben, 241 fotográfia segítségével nyújt bepillantást a mexikói művésznő életének ritkán látott pillanataiba, és új nézőpontból mutatja be a latin-amerikai művészet egyik legikonikusabb és legrejtélyesebb alakjának sorsát. A tárlat felfedi a viharos élettörténet mögötti személyes, intimebb mozzanatokat, amelyek eddig kevésbé kerültek reflektorfénybe.

Az első terem, Gyökerek címmel olyan fényképeket mutat be, amelyek a családi örökség és kötelék fontosságát tárják a látogatók elé. Ebben a szekcióban az archívumban található legjellemzőbb családi képek közül látható válogatás. A csoportképek mellett, amelyek a 19. század viktoriánus ihletésű fotográfiai konvencióit a mexikói kultúrára alkalmazzák, kiemelkednek az anyai nagyszülőkről, valamint a szüleiről, Matildéről és Guillermóról készült fotók. A képek, amelyek egy családi fotóalbumra emlékeztetnek, jól tükrözik a fotóművész édesapa portréinak hatását Frida Kahlo művészetére, és segítették abban, hogy szeretteit mindig közel érezze magához.

Kiállító fotográfusok: Ricardo Ayluardo, Giséle Freund, Guillermo Kahlo, Nicolás Winther és ismeretlen fotográfusok.

Fotó: Biró Dávid

A második terem Kék Ház néven, a művész egykori mexikóvárosi otthonában készült fotókat mutatja be. A képeken Frida Kahlo különböző életszakaszaiban látható, köztük az édesapja által készített portrésorozat, amely 1909-ben, 1919-ben, 1926-ban és 1932-ben készült, dokumentálva Frida fejlődését a gyermekkorból a felnőttkorba. A képek egy része Fridának a fotográfussal való együttműködésének, művészi gyakorlatának eredménye, másokon viszont egyszerűen önfeledt. A képek e két csoportja együttesen Frida titokzatos arcát, a „hold másik oldalát” tárják elénk.

Kiállító fotográfusok: Florence Arquin, Lola Álvarez Bravo, Guillermo Kahlo, Guillermo Zamora és ismeretlen fotográfusok.

Fotó: Biró Dávid

A harmadik szekció, Politika, forradalmak és Diego címmel, olyan képeket mutat be, amelyek Diego Rivera a politikával és technológiával kapcsolatos érdeklődését bizonyítják. Az iparról és a kapitalista rendszer technológiai fejlődéséről készült képek – különösen a Ford Motor Company gyára – éles ellentétben állnak a szocialista vezetők, Lenin, Sztálin és Trockij portréival és a szocialista köztársaságok mindennapjairól készült képekkel, amelyeket 1927-ben szerzett be, amikor Oroszországba tartva átutazott Berlinen.

Kiállító fotográfusok: Augustin V. Casasola, H.J. Gutiérrez, R. Horlemann, Frida Kahlo, Nickolas Muray, Charles Sheeler, Szojúzfotó Stúdió és ismeretlen fotográfusok.

Fotó: Biró Dávid

A Megtört test című negyedik szekció Kahlo baleset utáni felépülését, ágyhoz kötött állapotát ábrázoló fotókat mutatja be. 1925-ben az autóbuszon ülő Frida súlyos balesetet szenvedett, amely hónapokra ágyhoz láncolta. Ettől kezdve a kórházban fekvés, a fájdalmas műtétek és a hosszú gyógyszeres kezelések visszatérő fejezetei lettek életének. A sorozat a vonaton utazó Fridával kezdődik, és kórházi szobákban készült portrékkal folytatódik. Emellett olyan képek is szerepelnek, amelyeket Frida megcsonkított, a hiányzó részek által kifejezett üzenettel.

Kiállító fotográfusok: Lucienne Bloch, Juan Cachú, Nickolas Muray, Pierre Verger és ismeretlen fotográfusok.

Fotó: Biró Dávid

Az ötödik, Frida szerettei elnevezésű szekcióban azokról a személyekről láthatók fotók, akiket Frida szeretett, akik fontos szerepet játszottak érzelmi és érzéki életében: legközelebbi barátairól, családja tagjairól, szeretőiről és mindenekelőtt Diegóról. Ezek a többé kevésbé szókimondó fotók azt is megmutatják, Frida milyen érzelmesen viszonyult ezekhez a portrékhoz. A fotókon látható csóklenyomatok és dedikációk a szereplők közötti kapcsolatok természetére is utalnak.

Kiállító fotográfusok: Esther Born, Jesse Fernandez, W. Feyerabend, Marianne Gast, Nickolas Muray, Edward Weston és ismeretlen fotográfusok.

Fotó: Biró Dávid

A hatodik és egyben záró szekció, Fotográfia néven olyan képeket vonultat fel, amelyeket többnyire neves fotográfusok, köztük magyar művészek – például Nickolas Muray, Martin Munkácsi és Brassaï – készítettek. Az itt bemutatott fotókat azok az egyedi látásmódok teszik különlegessé, amelyekkel az egyes művészek Mexikó kultúrájához, történelméhez és fontos személyiségeihez közelítettek. Ezek a fotók jelentős hatással voltak Frida Kahlo művészetére, számos alkotását inspirálva. A szekció különlegessége, hogy itt látható négy, Frida Kahlo által készített és aláírt fotó, valamint egy neki tulajdonított, aláírás nélküli kép is.

Kiállító fotográfusok: Lucienne Bloch, Brassaï, Manuel Álvarez Bravo, Frida Kahlo, Guillermo Kahlo, Tina Modotti, Martin Munkácsi, Man Ray, Pierre Verger, Edward Weston és ismeretlen fotográfusok.

Fotó: Biró Dávid

A galéria megtekintéséhez lapozzon!
No items found.

Értesüljön a legfrissebb hírekről!
Iratkozzon fel hírlevelünkre!

No items found.
No items found.
No items found.
No items found.
No items found.
No items found.
Mai Manó, a fotográfus
Az épület első gazdája, Mai Manó, császári és királyi udvari fényképész
Kincses Károly: A Mai Manó Ház