2020. október 1. 18.00
A kiállítás sok felfedeznivalót tartogat a látogatók számára. A képeken látható, a tömegturizmus által még nem érintett tájak megismerésén túl, lehetőség nyílik érzékelni a fotográfia hőskorában megjelenő képrögzítő eljárások közötti jelentésgazdag különbségeket. Napjainkban az archaikus technikáknak nevezett módszerek újrafelfedezésének korát éljük. Az anyaghoz közvetlenül tapadó, a megérinthető fényképek létrehozásának öröme sokak figyelmét fordítja a lassabb tempójú képkészítő eljárások felé.
A fénykép a megismerés és a birtokba vétel új korszakát tette lehetővé, de az új képforma megjelenését kételyek is kísérték. Miközben képszerűen írt, Flaubert sajátosan viszonyult a fotográfiához, erről többek között Lőrinszky Ildikó tanulmányából tudhatunk:
„Az író egész életében megvetette a technikai fejlődés e lenyűgöző vívmányát, és soha nem fogadta el, hogy egy fényképnek művészi értéket tulajdonítsanak.” 1
Ezt a szigorú véleményt olvasva és a kiállításon szereplő fotókat megtekintve érdemes lesz kutatni, hogy az akkor felfedezés alatt álló új médium használói közül rendelkeztek-e már olyan érzékkel, amely a fotográfiákat a puszta másolás örömén túli dimenzióba emelhette.
Az Egyiptom Flaubert idejében és Rosti Pál: Úti emlékezetek Amerikából című kiállításon Pettendi Szabó Péter kalauzolja végig a látogatókat. Pettendi Szabó Péter a Budapesti Metropolitan Egyetem fotográfia szakán tanít 2012 óta. A Magyar Képzőművészeti Egyetem doktoranduszaként a fotóarchívumok kortárs művészetben történő újraértelmezésének lehetőségeit, illetve a dokumentarista ábrázolás új formáit kutatja. 2001-től rendszeresen kiállít (Tiszai emberek, Háttér-Járt-e már Budapesten?, Zweitakt Berlin 1989-2009).
Regisztrálni a programra a maimano@maimano.hu e-mail címen lehet, a tárgy rovatba kérjük beírni: Tárlatvezetés – október 1. A tárlatvezetésen a látogatók a kiállításra szóló belépőjeggyel vehetnek részt. A megszokott kedvezmények ezúttal is érvényesek.
A kiállítás látogatása az ismert járványügyi szabályok betartása mellett zajlik, gyakori fertőtlenítéssel és szellőztetéssel és a 1,5 méteres távolság betartásával, kötelező maszkviseléssel teremtünk biztonságos környezetet a látogatóink számára.
1 Lőrinszky Ildikó: Flaubert képtára, Jelenkor, 1998, 41. évfolyam, 12. szám, 1295. oldal