Paul Kooiker egyike azon művészeknek, akik a fotográfia és más médiumok határterületein kísérleteznek. Munkáinak védjegyévé vált, hogy azokban a fotográfia megszabadul hagyományos paramétereitől. Inkább tekinthetjük őt installációkat készítő művésznek, mint „vérbeli” fotósnak. Sosem a tökéletes fotografikus képet keresi, munkái valójában az utómunkálatok, a képek válogatása és manipulálása során jönnek létre.
A Tojások és ritkaságok című projekt Paul Kooiker 164 képből álló „életenciklopédiája”. Az ambiciózus, utópisztikus munka olyan, mintha a fotográfiai műfajok antológiája lenne, melyben felvonultatja többek közt a tájkép, az akt, a csendélet, és egyéb műfajok sorát. Kooiker gyakran alkalmaz kliséket, amelyek leginkább az utazási prospektusok retorikájára, vagy a médiából ismerős vallási és politikai propagandára emlékeztetnek.
A személyes attitűd apránként szivárog be a munkáiba. Bensőséges privát fotók jutnak át a látszólag objektív szemlélet szűrőjén, a nyilvános és a privát tér összemosódik. Az eredmény egyetlen nagy mű, amelyben a dolgok – maga a művész, a fotográfia médiuma, az élet és a halál – egyirányba tartva egy kerek egészet hoznak létre.
Paul Kooiker 1964-ben született Rotterdamban. A hágai Királyi Művészeti Akadémián és az amszterdami Rijksakademie van Beeldende Kunsten intézményében tanult (1990–1992). 1996-ban elnyerte a Prix-de-Rome Photography díjat, 2009-ben pedig életművéért az A. Roland Holst-díjat. Kooiker művei számos egyéni és csoportos kiállításon szerepeltek szülőhazájában, Hollandiában és külföldön egyaránt. Egyéni tárlatai olyan kiállítóhelyeken voltak láthatók, mint a FOMU Fotomuseum, Antwerpen (2018), a Hágai Fotómúzeum (2014), a rotterdami Museum Boijmans Van Beuningen (2009), és az amszterdami Foam Fotografiemuseum (2006). Művei a világ számos magán- és közgyűjteményében megtalálhatók.