Eleanor Macnair: Újrateremtett pillanatok – A fotótörténet gyurmaikonjai

A kiállítás megtekinthető:
2025. április 23. – június 22.
Keddtől vasárnapig 12 és 19 óra között.
Hétfőn és ünnepnapokon zárva.
Kurátor: Baki László
Megnyitó: 2025. április 22., kedd, 18:00
A kiállítást Eleanor Macnair, a kiállító művész nyitja meg

Eleanor Macnair művészetének középpontjában a fényképek újraértelmezése áll, ám egy meglepő csavarral: ikonikus fotókat rekonstruál Play-Doh gyurmával. Munkái egyszerre reflektálnak a vizuális kultúra ikonográfiájára és a hétköznapi anyagok erejére, miközben megkérdőjelezik a fotográfia autentikusságát. A transzformáció nemcsak játékos, hanem mély gondolati rétegekkel is gazdagított, hiszen azt is bemutatja, hogyan képes a művészet meghaladni hagyományos kereteit.

Macnair munkái túlmutatnak az esztétikai élményen: a művészeti időtlenség dimenzióit és a reprodukció határait vizsgálják, új értelmezési lehetőségeket teremtve. Alkotásain keresztül új kontextust ad a klasszikus műveknek, legyen szó William Eggleston vibráló vagy André Kertész lírai fotójáról. Ezek az átalakított művek játékos párbeszédet folytatnak a művészeti hagyományokkal, de a nézőt is bevonják a fotográfiai narratívák újraértelmezésébe. Az anyaghasználat, amely sokakban gyermekkori emlékeket ébreszthet, új mélységet ad a klasszikus fotók értelmezésének, megteremtve a művészet és a popkultúra között húzódó hidat. Ez a játékosság és intellektuális kihívás együttese teszi Macnair munkáit különlegessé.

Eleanor Macnair gyurmarekonstrukciói egyben a fotográfia törékenységének és örökkévalóságának metaforái is. Munkái nem csupán a technika és a látásmód kreatív újraértelmezéséről szólnak, hanem egy szélesebb társadalmi párbeszéd részei is. A művek által felvetett kérdés: mit jelent a másolás és az újraalkotás a digitális korban?

Macnair a munkafolyamatot egyszerű, hétköznapi eszközökkel végzi: csipesz, olló, kés, és persze a Hasbro színes Play-Doh gyurmái segítségével. Az alkotások 24 órán belül készülnek el, többnyire éjszaka, mielőtt a gyurma száradni kezd. A reliefek lefényképezése után az alkotó szétszedi a műveket, így az alapanyag újra felhasználható lesz a következő műhöz is. Ez az idő- és anyagtakarékos alkotói folyamat nemcsak Macnair kreatív gondolkodásmódját tükrözi, hanem a reprodukció művészi lehetőségeiről is gondolkodásra késztet. A végeredmény digitálisan él tovább, nyomatok formájában pedig kereskedelmi forgalomba is kerül.

Ezen a kiállításon a látogatók egyfajta fotótörténeti időutazást is tehetnek, hiszen a tárlat kronológiai sorrendben követi a gyurmafotók eredeti képeinek keletkezési idejét, így az közel 120 évet ölel fel a fotográfia 186 éves történetéből.

Baki László

A kiállítás megtekintésére tervezett idő: 30–50 perc
A Mai Manó Ház nem akadálymentes.
A Mai Manó Ház kiállításaira érvényes belépőjegyeket kizárólag személyesen lehet megvásárolni a helyszínen, online jegyvásárlásra nincs lehetőség.

A galéria megtekintéséhez lapozzon!
© Eleanor Macnair: Eredeti fotográfia: Robert Frank: Troli, New Orleans, 1955
© Eleanor Macnair: Eredeti fotográfia: Diane Arbus: Egypetéjű ikrek, Roselle, New Jersey, 1967
© Eleanor Macnair: Eredeti fotográfia: Mary Ellen Mark: A Damm család kocsijukban, Los Angeles, Kalifornia, 1987
© Eleanor Macnair: Eredeti fotográfia: Man Ray: Fekete és fehér, 1926
© Eleanor Macnair: Eredeti fotográfia: Jeff Wall: Hirtelen szélroham (Hokusai után), 1993
© Eleanor Macnair: Eredeti fotográfia: Erwin Blumenfeld: Doe Eye Vogue címlap (modell: Jean Patchett), 1950. január 1.
© Eleanor Macnair: Eredeti fotográfia: Cindy Sherman: Cím nélküli filmkép #21, 1978
© Eleanor Macnair: Eredeti fotográfia: André Kertész: Szatirikus táncosnő (Förstner Magda) 1926
No items found.

Értesüljön a legfrissebb hírekről!
Iratkozzon fel hírlevelünkre!

No items found.
No items found.
No items found.
No items found.
No items found.
No items found.
No items found.
Mai Manó, a fotográfus
Az épület első gazdája, Mai Manó, császári és királyi udvari fényképész
Kincses Károly: A Mai Manó Ház