ENGLISH ENG ENGLISH
Kezdőlap/ Aktuális kiállításaink/ Erik Kessels több élete

Erik Kessels több élete

A kiállítás megtekinthető:
2019. május 22. - 2019. augusztus 18.
Kedd - vasárnap 12 és 19 óra között.
Hétfőn és ünnepnapokon zárva.
Kurátor: Claudia Küssel

A holland művész, formatervező, kurátor Erik Kessels nevét érdemes a magyar közönségnek megjegyezni. A Mai Manó Házban bemutatásra kerülő Erik Kessels több élete című kiállítás tizenhét projekten és egy sok száz képet felvonultató és teljes tereket elfoglaló installáción keresztül vezet végig az alkotó fotográfiai életművén. A kiállítás különlegességét és annak fontosságát növeli, hogy Kessels három új művének ősbemutatójára is sor kerül a Mai Manó Házban. Először és csak a tárlaton látható a művész egy új videómunkája, továbbá a nagyközönség megismerheti két új fotókönyvét: a kifejezetten Budapesthez kötődő Budapest Beauties, és a Hórusz Archívum közreműködésével összeállított legújabb kiadványa az In almost every picture című sorozatban.

Pályája húsz éve alatt Kessels az úgynevezett „talált fotográfia” műfajának egyik legfőbb, megkerülhetetlen hivatkozási pontjává nőtte ki magát, sőt a Time Magazine vizuális varázslónak nevezte. Új fényképek készítése helyett legtöbb projektjéhez már meglévő fotográfiákat hasznosít újra, saját mozaikjainak alkotóelemeiként. Kessels kamera, sőt, objektív nélküli fotós: alkotói gyakorlatában a fotográfia ready-made elem, amelyet a művész helyez új kontextusba. Az eredmény afféle kép-semleges megközelítés, melynek során nem bővül a már-már mindent kiszorító, napról napra exponenciálisan növekvő gigászi képtömeg, hanem csupán újra hasznosul az eleve rendelkezésre álló képanyag.

Az Erik Kessels több élete egy több száz képet felvonultató kiállításon keresztül vezet végig a holland művész teljes fotográfiai életművén. Összességében több mint tizenhét sorozat kerül bemutatásra, valamint számos könyv és magazin. A munkáiban található fényképek a legkülönfélébb archívumokból származnak: tudományos, nyilvános-, és magángyűjteményektől, a családi albumokon át az internet végtelen képtengeréig. Az elképzelés a modern múzeum elődjeként is emlegetett Wunderkammer, azaz a „csodák kamrája” elvén alapul. Az alkotó ugyanis kifejezetten elutasít mindenfajta kizárólagos birtokviszonyt a fotókkal kapcsolatban, mivel a képeket nem ő alkotja, csak felhasználja. Emellett bevezeti a narratíva kritériumát, az életből merített – akár valós, akár fiktív – történeteket tár fel, amelyek gyakran abszurdok, provokatívak és humorosak, és távol állnak a megszokott konvencióktól.

Szinte minden képen #11 – Egy évtizedeken átívelő rögeszme: Fred kizárólag ruhástul a vízben pózolva fotózza Valerie-t. 2012 © Erik Kessels
Szinte minden képen #11 – Egy évtizedeken átívelő rögeszme: Fred kizárólag ruhástul a vízben pózolva fotózza Valerie-t. 2012 © Erik Kessels
Szinte minden képen #13 – A képkészítés történetének leggyakoribb hibája: az óriás ujj támadása. 2014 © Erik Kessels
Szinte minden képen #13 – A képkészítés történetének leggyakoribb hibája: az óriás ujj támadása. 2014 © Erik Kessels
Szinte minden képen #1 – Egy asszonyról a férje által 12 éven át készített portrék. 2002 © Erik Kessels
Szinte minden képen #1 – Egy asszonyról a férje által 12 éven át készített portrék. 2002 © Erik Kessels
Szinte minden képen #7 – Egy holland nő, Ria van Dijk története egy vásári céllövölde szemszögéből. 2008 © Erik Kessels
Szinte minden képen #7 – Egy holland nő, Ria van Dijk története egy vásári céllövölde szemszögéből. 2008 © Erik Kessels
Szinte minden képen #10 – A montreali Au Lutin Qui Bouffe étterem malacokat cumiztató vendégeiről készült képek. 2011 © Erik Kessels
Szinte minden képen #10 – A montreali Au Lutin Qui Bouffe étterem malacokat cumiztató vendégeiről készült képek. 2011 © Erik Kessels

Az Erik Kessels több élete tehát nem más, mint egy gazdag gyűjtemény. Először is, a megjelenítési módok, amelyekben a fotográfia és a design tökéletes szimbiózisban találnak egymásra: keretezett és keret nélküli képek, falon lógók és földön heverők, világító dobozok, kockák, tapéták, asztali képkeretek és diavetítések; ez a mustra egyszerre képezi minden lehetséges fotókiállítás szintézisét és egyben dekonstrukcióját. Másodsorban, a fényképfajtáké: nincs olyan műfaj, korszak vagy földrajzi tájegység, amely kimaradna Kessels mindenre kiterjedő kutatásából. Egészen a selejtekig: a hiba itt nem gondosan elkerülendő gikszer, hanem érdekes és jelentéssel teli alkotóelem. Attól válik egy fénykép különlegessé, attól telik meg élettel. Végül pedig, ez a kiállítás összegyűjti és rendszerezi a minden projektjében más-más szerepet játszó Erik Kesselst és bemutatja három új művét. Egy új videómunka és két új fotókönyve kerül prezentálásra: a kifejezetten Budapesthez kötődő Budapest Beauties, és a Hórusz Archívum közreműködésével összeállított legújabb kiadványa az In almost every picture című sorozatban.

Erik Kessels 1966-ban született Hollandiában. Művész, formatervező, kurátor, gyűjtő, a KesselsKramer kommunikációs ügynökség művészeti vezetője; különösen érdekli a fotográfia. 1998 óta több mint 60 könyvet adott ki, főként archív fényképekből, egy részüket saját kiadója, a KesselsKramer Publishing révén, a többit pedig más kiadóknál világszerte. A 2001-ben indított Useful Photography magazin alapítója. Számos egyetemen és akadémián tanított, mint például az amszterdami Gerrit Rietveld Academy, a lausanne-i ECAL és az Amszterdam Academy of Architecture. Az arles-i Rencontres-ban Martin Parr, Joachim Schmid, Clément Chéroux és Joan Fontcuberta részvételével rendezett From Here On kiállítás társkurátora volt. 2010-ben elnyerte a magas presztízsű Amsterdam Prize of the Arts díjat. 2016-ban jelölték a Deutsche Börse Photography Foundation díjára. 2017-ben Torinóban és Düsseldorfban az addigi pályáját összefoglaló kiállítást mutattak be. Híres installációja, 24 hours photos, 2019. augusztus 4-ig látható a SF MOMA snap+share: transmitting photographs from mail art to social networks című kiállításán.

Előadás

Erik Kessels május 22-én tartott előadást a Mai Manó Házban, 18:00 órától.

Az előadásról készült felvételt ide kattintva lehet megnézni.