ENGLISH ENG ENGLISH
Nyitóoldal/ Aktuális kiállításaink/ Sylvia Plachy – Mikor Lesz Holnap

Sylvia Plachy – Mikor Lesz Holnap

Kurátor: Csizek Gabriella

Megtekinthető:
2015. február 15. – május 17.
minden hétköznap 14-19 óra között,
hétvégén 11-19 óra között

A Mai Manó Ház örömmel mutatja be Sylvia Plachy – Mikor Lesz Holnap című kiállítását. A különleges, mintegy 110 fotográfiát tartalmazó, a fotográfus sokszínű munkásságát és világjárásait bemutató tárlat, Sylvia Plachy fotográfus és Csizek Gabriella kurátor válogatásában most először látható és innen indul majd rangos európai kiállítóhelyekre.

8
8
1
1
2
2
3
3
5
5
6
6
7
7
1
1
2
2
3
3
4
4
5
5

A kiállítás címe a fotográfus gyermekkorából ered, amikor  esténként elalvás előtt azt kérdezte édesanyjától, hogy „Mikor lesz holnap?”.
A rendezés is a költészethez áll közel, az asszociációk, érzések, jelentések nyomán összeálló képsorok olykor fájdalmasak, végtelenül magányosak, máskor pedig mosolyt fakasztanak.
A művek egy része még nem jelent meg kötetben és nem volt látható a közönség számára sem. A tárlat része két videó: egy kis filmetűd, Anyu a szélben, amelyet Adrien Brody készített édesanyjáról, Sylvia Plachy-ról és vetítjük még Rebecca Dreyfus 2007-ben készült Önarckép hazatérő tehenekkel és más munkák Sylvia Plachy-tól című díjnyertes rövidfilmjét is.


Sylvia Plachy a kortárs fotográfia megkerülhetetlen klasszisa. A világhírű, magyar származású, budapesti születésű fotográfus a forradalom után, 1956-ban egy lovaskocsiban rejtőzködve, szüleivel jutott át az osztrák határon, majd két évvel később New York környékén telepedtek le. Azóta is ott él családjával.

Első felvételeit még az osztrák Alpokban készítette tizenöt éves korában, egy iskolai kirándulás alkalmával. Az édesapjától ajándékba kapott Agfa Box kamerával egy fekete kecskét fényképezett a hófödte, fehér tájban.

>>tovább


Csizek Gabriella kurátor a kiállításról

Sylvia Plachy humanizmusa és igazság iránti elkötelezettsége nem a világ harmonikus bemutatásában, szépségének keresésében jelenik meg, hanem abban, ahogyan a dolgok mögötti történetbe megannyi finomsággal szinte észrevétlenül vezeti el képeinek nézőit. Egyedülállóan ragadja meg az emberi lét esendőségét és finom kiemelései az arcokból vagy valóság történéseinek folyamatából mindig az egyszeri törékenységét mutatják meg. Érzi, ami történik, és ez válik általa képpé, a fényérzékeny papírra leképezett világgá.

Portréit gyakran elrejti, már szinte csendéletekként jeleníti meg. A műveken a szereplők sosem szépek vagy éppen nem szépek, hanem emberek, akik éppen azok, akivé lettek, és akik lehetnének. Sylvia lélek-tükröt tart kezében fényképezőgépként.

Minden fotója úgy fikció, hogy közben mélyen valóságos. Sosem zár le egy történetet, hanem megjeleníti azt, így adva életet a képnek.

Különleges portréi közé tartoznak az állatokról készített fotói, amelyek valójában személyiségeket jelenítenek meg és az emberi élet helyzeteit, sorsfordulóit élhetjük át általuk. Megközelítése nélkülözi a távolságot – nem dokumentálja a történéseket – találkozásokat örökít meg nemcsak emberekkel, állatokkal, hanem tájakkal, terekkel és olykor tárgyakkal. Fotói szinte sugározzák az érzések esszenciáját.

Képei úgy dokumentálnak, mintha álmok lennének és sokkal inkább érzések lenyomatai, mint tények megmutatásai. Szavak nélkül így mondanak el történeteket.

A kiállítás címe még gyermekkorából való mondat, amely esténként hangzott el alvás előtt. Tervei szerint következő kötetének a címe is ez lesz.

A Mikor Lesz Holnap című kiállítás száztíz képe válogatás az egész életműből és sem a helyszínek, sem a témák nem jelentettek elsődleges szempontot. Sokkal inkább, mint egy ’mágnes’ vonzotta egymáshoz a képeket a cím. A rendezés is sokkal inkább a költészethez áll közel, semmint valamiféle racionális logikához. Az egyes falak verssorok, a termek és a kiállítás egésze versekké, verssé áll össze. Az asszociációk, érzések, jelentések nyomán összeálló képsorok olykor fájdalmasak, végtelenül magányosak, máskor pedig mosolyt fakasztanak.

A művek egy része még sosem jelent meg sem kötetben és nem volt látható kiállítótermek falán Európában. A tárlaton látható egy kis filmetűd, amelyet Adrien Brody készített édesanyjáról, és vetítjük még Rebecca Dreyfus és Albert Maysles 2007-ben készült 10 perces portréfilmjét is Sylvia Plachyról.

A kiállításhoz kapcsolódó programok:

2015. május 15-17. – Workshop Sylvia Plachyval a Capa Központban

2015. május 13. 18:00 – Csizek Gabriella, a kiállítás kurátora tart tárlatvezetést

2015. április 15. 18:00 – Csizek Gabriella, a kiállítás kurátora tart tárlatvezetést

2015. április 7. 18:00 – Kincses Károly, fotómuzeológus tart tárlatvezetést

2015. március 18. 18:00 – Spéder Zsófia, művészettörténész tart tárlatvezetést

2015. március 11. 18:00 – Spéder Zsófia, művészettörténész tart tárlatvezetést

2015. február 23. 18:00 – Csizek Gabriella, a kiállítás kurátora tart tárlatvezetést

2015. február 20. 15:00 – Portfólió konzultáció Sylvia Plachyval és Csizek Gabriellával

2015. február 19. 18:00 – Képes Beszéd

2015. február 18. 19:00 – Műgyűjtők klubja fogadás

2015. február 16. 18:00 – Sylvia Plachy tart tárlatvezetést

2015. február 14. 16:00-19:00 – Megnyitó